پرستوی مهاجر

الهم عجل لولیک الفرج

پرستوی مهاجر

الهم عجل لولیک الفرج

قرآن

 قرآن

 

 قران کریم

ما همه گی میدانیم قرآن عظیم الشان بزرگترین ومقدس ترین کتاب آسمانی است که توسط خدای بزرگ به بهترین پیامبرش یعنی خاتم پیغمبران حضرت محمد مصطفی (ص) نازل شد.

وهمه مان ازسفارشات پیامبرگرامی اسلام ونسبت به عمل نمودن به این کتاب آسمانی مقدس وبزرگ آگاهی کامل داریم .

ولی ایا تاکنون پیش آمده است که ازخودمان سوال کرده باشیم چه قدربه این کتاب آسمانی وسفارشات حضرت رسول اکرم (ص) توجه وعمل کرده ایم ؟

همیشه وهمیشه درمساجد ومحافل قرانی روحانیون ومراجع وکسانی که درمحضرقران هستند ازین سفارشات به همه گی موعظه وتبلیغ می نماید وزمان که ازین گونه محافل خارج می شویم آیا گفته هاوسفارشات این بزرگان را چندرصد مون عملی می کنیم ؟

ونا گفته نماند که جناب حافظ شیرازی درمود واعظان هم چنین شعری گفته است :

واعظان کاین جلوه درمحراب ومنبر می کند

چون به خلوت می رود کاری دیگر می کند!

بخدا حق این قرآن وآن پیامبری عزیز ومهربانیکه همه ای هستیش رابرای هدایت ماها گذاشتن وتادم مرگ سفارش این کتا ب بزرگ واهلبیت گرامیش رانمودند، این نیست که ماداریم انجام می دهیم . شک نکنید که همه مان یک روزی شرمنده ای این قران وهمان پیامبری رحمت وعدالت واهلبیت گرامیش خاهیم بودیم .

ودرادامه نوشته ای جالب وخاندنی ازدکترشریعتی  که بیان کننده ای اعمال ما نسبت به قران کریم است که برای دوستان پیش نهاد می کنم حدالامکان بخوانید. وکمی هم درموردش فکرکنید زیرا بیان کننده عین حقیقت است .  

 

قران کریم  

قرآن کتابی است که با نام خدا آغاز می شود و با نام مردم پایان می پذیرد. کتابی

آسمانی است اما - بر خلاف آن چه مؤمنین امروزی می پندارند و بی ایمانان امروز قیاس

می کنند - بیشتر توجهش به طبیعت است و زندگی و آگاهی و عزت و قدرت و پیشرفت و کمال

و جهاد!

کتابی است که نام بیش از ۷۰ سوره اش از مسائل انسانی گرفته شده است و بیش از ۳۰

سوره اش از پدیده های مادی و تنها ۲ سوره اش از عبادات! آن هم حج و نماز!

کتابی است که شماره آیات جهادش با آیات عبادتش قابل قیاس نیست…

کتابی است که نخستین پیامش خواندن است و افتخار خدایش به تعلیم انسان با قلم… آن هم

در جامعه ای و قبایلی که کتاب و قلم و تعلیم و تربیت مطرح نیست…

این کتاب از آن روزی که به حیله دشمن و به جهل دوست لایش را بستند، لایه اش مصرف

پیدا کرد و وقتی متنش متروک شد، جلدش رواج یافت و از آن هنگام که این کتاب را - که

خواندنی نام دارد - دیگر نخواندند و برای تقدیس و تبرک و اسباب کشی به کار رفت، از

وقتی که دیگر درمان دردهای فکری و روحی و اجتماعی را از او نخواستند، وسیله شفای

امراض جسمی چون درد کمر و باد شانه و… شد و چون در بیداری رهایش کردند، بالای سر در

خواب گذاشتند و بالاخره، این که می بینی؛ اکنون در خدمت اموات قرارش داده اند و

نثار روح ارواح گذشتگانش و ندایش از قبرستان های ما به گوش می رسد،

قرآن! من شرمنده توام اگر از تو آواز مرگی ساخته ام که هر وقت در کوچه مان آوازت

بلند می شود همه از هم می پرسند ” چه کس مرده است؟ “

چه غفلت بزرگی که می پنداریم خدا تو را برای مردگان ما نازل کرده است.

قرآن! من شرمنده توام اگر تو را از یک نسخه عملی به یک افسانه موزه نشین مبدل کرده

ام. یکی ذوق می کند که تو را بر روی برنج نوشته،‌ یکی ذوق می کند که تو را فرش

کرده، ‌یکی ذوق می کند که تو را با طلا نوشته، ‌یکی به خود می بالد که تو را در

کوچک ترین قطع ممکن منتشر کرده و… آیا واقعا خدا تو را فرستاده تا موزه سازی کنیم؟

قرآن! من شرمنده توام اگر حتی آنان که تو را می خوانند و ترا می شنوند،‌ آن چنان به

پایت می نشینند که خلایق به پای موسیقی های روزمره می نشینند… اگر چند آیه از تو را

به یک نفس بخوانند مستمعین فریاد می زنند ” احسنت…! ” گویی مسابقه نفس است…

قرآن!‌ من شرمنده توام اگر به یک فستیوال مبدل شده ای حفظ کردن تو با شماره صفحه،

خواندن تو از آخر به اول، ‌یک معرفت است یا یک رکورد گیری؟ ای کاش آنان که تو را

حفظ کرده اند، ‌حفظ کنی، تا این چنین تو را اسباب مسابقات هوش نکنند.

خوشا به حال هر کسی که دلش رحلی است برای تو. آنان که وقتی تو را می خوانند چنان حظ

می کنند،‌ گویی که قرآن همین الان به ایشان نازل شده است. آنچه ما با قرآن کرده ایم

تنها بخشی از اسلام است که به صلیب جهالت کشیدیم.

 ((دکتر شریعتی))

نظرات 17 + ارسال نظر
[ بدون نام ] شنبه 6 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:54 ب.ظ

سلام.خواهش میکنم. مطلب قرآنیتون رو خوندم. واقعا همینه.مثلا اسم خودمون رو گذاشتیم مسلمون. من به جرات میگم زمانهایی که قران روی طاقچه اتاقم خاک میخوره بیشتر از زمانهایی هستش که میخونمش.انقدر درگیر کاهای دنیای مجازی شدیم که معنویاتمون توش گم شده.خدا ازسرتقصیراتمون بگذره.
راستی من عاشق کتابهای دکتر شریعتی ام و تاحالام سعی کردم اکثرشونوبخونم.اگه کتابی از ایشون پیداکردین بهم بگین ممنون میشم.
بازم ممنونم و منتظر....

سلام
دوست عزیز ازینکه سرزدی خیلی متشکرم اما اسمی آدرسی چیزی میذاشتی من هم به شما سرمی زدم
چشم ازین کتابها اگرگیرم آمد حتما خبرتون می کنم
موفق باشید

ساره دخترافغان شنبه 6 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 11:27 ب.ظ

سلام داداش مصطفی
چطوری؟؟؟
بابا من چقد دلتنگ شده بودم
جدا راست میگه هااااااا
چرا گوش نمیدی نمیدم نمیدیم هااااا
خدا خودش بهمون رحم کنه

سلام ابجی ساره
من خوبم توخوبی
منکه هرچه نشستم نیومدی.تامن رفتم امدی؟
بعدطلب کارهم هستی؟

من شنبه 6 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 11:44 ب.ظ

سلام دوست عزیز.
واقعاجای تاسف است.
هیچ کدام عمل مامطابق فرموده ای قران ورسول خدا(ص)وایمه اطهار(ع)نیست.

fereshte سه‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:10 ق.ظ http://www.dokhtareafghan.blogfa.com

سلام حالتون خوبه خسته نباشید ارسالی خوبی گذاشتین به اضافه عکسش موفق باشید خدانگهدارتون

سلام خیلی ممنون شمالطف دارین
موفق باشید

ساره دخترافغان سه‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:49 ب.ظ

سلام موگوم بیرادر جان تو مگه مره سیل کدی؟؟
موگی ماه شوده

اره دیگه معلومه

جاوید معصومی (گروه فراق) چهارشنبه 10 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 08:01 ق.ظ http://feragh-group.blogfa.com

سلام ممنون از این که به وبلاگ ما سر زدی و نظر دادی .
منتظر حضور گرمت هستم....
موفق باشی

سلام خاهش می کنم وظیفه ام بوددوست عزیز

گمنام پنج‌شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 06:20 ب.ظ http://www.asrezoohor.blogfa.com

سلام
ببخشید چند تا سوال داشتم...
پشتو و تاجیک و هزاره چه فرقی دارن؟
این درسته که شما برخورد خوبی با زن ها ندارید؟

سلام
خاهش می کنم
سوال اول تون ازنظرمن تاجیک وپشتون وهزاره هیچ فرقی ندار
وسوال دوم تون چراهمچون فکری درمورد من کردین ؟؟؟؟؟؟؟

گمنام پنج‌شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 08:57 ب.ظ

منظورم شخص شما نبود...
کلا دوستان افغان...اخه من شنیدم از خود هم وطناتون که زیاد به زن بها نمیدید...یعنی هیچ فرقی بین پشتو وهزاره و... نیست؟
پس چرا اسمشون فرق میکنه?

نه دوست عزیزم
این فکر شما کاملا اشتباه است زن درجامعه ای اسلامی دیگه فرق نمی کند. زنان درجامعه ای افغانستان هیچ تفاوتی بازنان ایرانی درجامعه ایران ندارد
البته تا جای که من میدونم اینجوری است من اطلاعاتم دربخشی شیعه نشین افغانستان خلاصه می شه
ودربخش سنی نشین افغانستان کمی سنت گرای وفرهنگ قدیمی رواج است شاید زنان خیلی آزادی نداشته باشد.بازهم می گم درقسمت سنی نشین خیلی اطلاع ندارم .
درمورد فرق بین اقوام ازنظرشخص خودم نه هیچ فرقی نداره البته این که می گم فرق نداره به این معنی نیست که هرکس هرکاری خواست انجام بده (توهین . زیاده خاهی . فخرفروشی . و...) منظورم ازاینکه فرق نداره درچوکات قانون شهروندی وملیتی است.
امیدوارم توانسته باشم تفهیم تون کرده باشم .
موفق باشید
ویه پیشنهاد هم دارم به دلیلی اینکه کشوری افغانستان وایران وتاجکستان فارسی زبانند وفرهنگ مشترک وزبان مشترک دارند کمی اطلاعات تون را درمورد این کشورها بیفزایید.
چون درست شما باورتون متفاوت است ولی قبول کنید که مرزفرهنگی ما ازمرزسیاسی ما خیلی فراتر است .

محمد علی جمعه 12 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 02:24 ق.ظ http://farda93.blogfa.com

بهماهم سربزن
مطالبت خوبه

چشم ممنون

خلف هاشمی جمعه 12 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 06:15 ب.ظ http://prnak.blogfa.com

سلام و دورد

علیک ودرود

مهدی جمعه 12 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 06:20 ب.ظ http://golshahr.blogfa.com/

سلام
خیلی ممنون که سر زدین وبلاگ خوبی دارین

خاهش می کنم وظیفه بود

رضا افغانی جمعه 12 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 09:46 ب.ظ http://sarzaminman.blogsky.com

سلام
هموطن
وبلاگ خوبی داری
اگر مایلی منو به اسم افغانستان قلب جهان لینک کن
و بمن بگو که لینکت کنم به امید موفقیت افغانستان و افغانیها
بمنم سر بزن خدا حافظ

سلا م هموطن عزیزم
خیلی ممنون نظرلطف شما ست
چشم من شمارا لینک کردم موفق باشید
چشم سرهم می زنم

گمنام جمعه 12 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 09:48 ب.ظ

بله..
ممنون...

خاهش می کنم

[ بدون نام ] یکشنبه 14 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 09:19 ق.ظ

روز مرد بر مردان علی صفت کشور عزیزم مبارک

سلام دوست عزیزم خیلی ممنون وتشکر
ولی کاش آدرسی اسمی نشانی چیزی مذاشتی تا حضوری ازشما تقدیرمیکردم .
من هم این روزبزرگ رابرای همه ای پدران زحمت کش و وطن دوست کشورم درسراسردنیای پهناورتبریک می گم .

محمدعلی یکشنبه 14 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 03:09 ب.ظ http://farda93.blogfa.com

سلام
امیدوارم موفق باشی
به ماهم سر بزن
مایل به تبادل لینک هم بودی بگو

سلام
خیلی ممنون دوست خوبم باشه
من لینک تون کردم
یاعلی

طاهره حسینی سه‌شنبه 23 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:19 ق.ظ http://tttt1372persianblog.ir

سلام دوست عزیز
لذت بردم بی نهایت
در پناه حق باشی
مایلید تبادل لینک داشته باشیم

علیک
ممنون هموطن عزیزم
بلی باعث افتخاراست

نازنین حسینی چهارشنبه 10 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 12:51 ق.ظ http://Nazanin.com

سلام بسیارعالی.همه ی مطالب بسیارجالب وزیبا هستن وتشکرازشما عزیزان مخصوصااقا جاوید

سلام
خوش آمدید
و همچنین ممنون از لطف شما

Einen schönen Abend noch

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد