پرستوی مهاجر

الهم عجل لولیک الفرج

پرستوی مهاجر

الهم عجل لولیک الفرج

نوروز درافغانستان ، آداب و رسوم

                                             نوروز درافغانستان. 

                                                   

                     

 

   پیشینه تاریخی
 آغاز جشن نوروز که با اول فروردین مصادف است تنها یک سالروز سالنامه ای که شروع یک دور تازه را در گردش زمین مشخص می سازد، نیست بلکه نماد دنیا دنیا فرهنگ و آیین هایی است که سینه به سینه به مردم افغانستان منتقل شده است. جشن نوروز در افغانستان همراه با رسوم خاصی برای هر روز است.

نوروز در تاریخ و فرهنگ افغانستان مظهر بزرگداشت زندگی، طبیعت و ارزش های انسانی است که ریشه های عمیقی در شعر و ادب، هنر و رسوم خانوادگی و اجتماعی این کشوردارد گرچه در مورد چگونگی و زمان پیدایش نوروز پژوهش ها از گمانه زنی ها فراتر نرفته و استنادهای موثق دردست نیست اما عمر آن را هم اندازه پیشینه اقوام آریایی می دانند.


   برافراشتن پرچم حضرت علی (ع) در مزار شریف
عبدالقیوم قویم استاد دانشگاه کابل پیشینه آیین های جشن نوروز در افغانستان را به سه هزار سال قبل نسبت داد و گفت: این جشن بزرگ ریشه های عمیقی در نظام مذهبی زرتشتیان داشت که تا پس از ورود اسلام براین سرزمین نیز رایج بود.
وی با بیان اینکه نوروز درافغانستان هیچگاه به کیش یا گروه ویژه ای منحصر نبوده است، اظهراداشت: حتی ظهور و گسترش اسلام که اعیاد مذهبی ویژه ای را با خود آورد، مانع برگزاری آیین های نوروزی نشد. نوروز درافغانستان با ارزش های دینی درآمیخت و غنای بیشتری یافت چنانچه اینک برافراشتن پرچم حضرت علی (ع)، در شهر مزارشریف، اوج آیین های نوروزی درافغانستان محسوب می شود.
این استاد دانشگاه گفت: با گسترش دین اسلام به قلمرو آریانای کهن، این جشن هم از سوی خلفای اسلامی و هم توسط امیران محلی خراسان برگزار می شده است ونقش سامانیان، غزنویان، سلجوقیان و غوریان در ادامه برگزاری این جشن برجسته بوده است.
مرکزیت جشن نوروز در مزار شریف
وی خاطرنشان کرد: اگرچه نوروز نزد همه مردم افغانستان جایگاه ویژه ای دارد اما استان بلخ به مرکزیت شهر مزارشریف در شمال افغانستان همه ساله با نزدیک شدن فصل بهار و جشن باستانی نوروز، حال و هوای دیگری به خود می گیرد و آماده پذیرایی هزاران مسافر و زائر از نقاط مختلف افغانستان و کشورهای همسایه می شود. زیارتگاه منسوب به حضرت علی (ع) در شهر مزار شریف، در آستانه نوروز آذین بندی می شود و پیش از برگزاری آیینی باشکوه با حضور هزاران افغان پلاکاردهای ویژه خوش آمد گویی برای زائران نوروزی نصب می شود.
فیض الله محتاج از کارشناسان فرهنگی افغان نیزگفت: در سرزمینی که امروز افغانستان نامیده می شود، بزرگترین جشن های آریایی از جمله نوروز، در بلخ باستان برگزار می شده است. به باور وی، بر پایه اسطوره های ملی، پنج هزار سال پیش در عهد 'یما' در بلخ، جشن باستانی نوروز پایه ریزی شد که تاکنون با همان شکوه برپا می شود. وی خاستگاه نوروز باستانی را شهر بلخ معرفی کرد.
 این کارشناس فرهنگی اضافه کرد: همچنین براساس برخی افسانه های کهن، 'کیومرث' نخستین فرمانروای آریایی نام برده شده که نوروز را بنیان نهاده و تاریخ را از آن آغاز کرده است. مردم افغانستان در ایام نوروز لباس های نو می پوشند و به دیدوبازدیدهای خود و نیز گردش در تفریحگاهها بیشتر از گذشته می پردازند.
از آیینهای خاص افغانها در اولین روز عید نوروز پرچم امام علی(ع) است که با مراسمی ویژه و باشکوه در صبح آن روز برافراشته می شود و بدین گونه، جشن نوروز رسماً آغاز می گردد.


    آیین و رسوم نوروزی در بلخ
نوروز در افغانستان یا به عبارتی در بلخ و مزار شریف هنوز به همان فر و شکوه پیشین برگزار می شود. در روزهای اول سال همه دشت های بلخ و دیوار و پشت بام های گلی آن پر از گل سرخ می شود. بلخ سبدی از گل سرخ یا اجاق بزرگی می شود که این لاله ها در آن می سوزد. این گل فقط در بلخ به وفور می روید و از این رو جشن نوروز و جشن گل سرخ هر دو به یک معنی به کار می رود. از آیین و رسم نوروزی در سرزمین بلخ می توان به شستشوی فرش های خانه و زدودن گرد و غبار پیش از آمدن نوروز و انجام مسابقات مختلف از قبیل بزکشی، شتر جنگی، شتر سواری، قوچ جنگی و کشتی خاص این منطقه اشاره نمود. 

 

آین نوروزی دردایکندی ومناطق هزاره جات :  

 مردم این مناطق بسیارخون گرم وبامحبت است وروزنوروزراجشن می گیرد وشادی میکند. وردربعضی ازمناطق رواج دارد که یک تعدادازجوانان جمع می شود. 

ویکی شان را کت بلندی به تنش می دهد وریش مصنوعی وکلاهی بزرگی مصنوعی برایش درست می کند . یک عصای بزرگ دیگربه دستش می دهد وجلومیندازد. 

وبقیه دنبالش راه میفتد درخونه های اهالی ده وقریه صدامی زند(کمپیرکمپیردرآمد باریش کل برآمد) واهالی ده وقریه نیزبه آنها به اندازه توانشان کمک می کند. که این کمک ها شامل (پول نقد، آرد، وگندم ، ولباس و...می باشد. 

وجالب اینجاست که این مردی راکه خودشون درست می کند اسمش باب لله است بهش (کمپیرک ) نیزمیگوید ومقددارنفت تودهنش می گیرد هرچندلحظه یک باربه آتش که دردست دارد . فوت می کندوشعله بزرگی ازآتش ازدهن جناب باب الله به هوازبانه می کشد. 

 

منبع : ایران مجری

نظرات 4 + ارسال نظر
ساره دخترافغان یکشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 09:13 ب.ظ http://ghorbat39.blogfa.com

سلام
ممنون از حضور سبزتون
لینک شدی
این مطلبتونو کامل نخوندم
خوندم حتما نظرمو میدم
فعلا

من یک افغانی ام یکشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 11:21 ب.ظ http://imfromafg.blogfa.com/

سلام دوست عزیز
ممنون از حضورت سال نو مبارک
ایشا الله سال خوب و خوشی رو داشته باشی
وب قشنگ و مطالب زیبایی داری تبریک میگم
شما با افتخار لینک شدی
ممنون میشم منم با اسم وبلاگم لینک کنید
با تشکر

رضا سه‌شنبه 1 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 11:05 ق.ظ

____*-:¦:-*_____0♥0♥____♥0♥0
__*-:¦:-*____0♥0000♥___♥000♥0
_*-:¦:-*____0♥0000000♥000000♥0
_*-:¦:-*____0♥00000000000000♥0
__*-:¦:-*____0♥000000000000♥0
____*-:¦:-*____0♥00000000♥0
______*-:¦:-*_____0♥000♥0
_________*-:¦:-*____0♥0
______________,*-:¦:-*
_______________,*-:¦:-*
آپــــــــــ ـم


سال نو مبارک

Sdfhsyny109@gmail.com دوشنبه 22 آذر‌ماه سال 1400 ساعت 10:29 ب.ظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد